SEO

3 SEO-løsninger du skal have for øje i 2020

Der sker altid meget hvad angår Google og deres algoritmer. De seneste måneder har coronaen været over os og det har i sig selv skabt en del kaos for virksomhederne, udover det har Google også valgt samtidigt at opdatere deres algoritme som gør at flere melder om store udsving fra d. 5 Maj og frem.

Sådan har det altid været når vi snakker Google og SEO (Search Engine Optimization) – der vil altid være disse udsving i søgemaskinerne. Google er i konstant forandring og forsøger selvfølgelig at gøre deres søgemaskine så stærk som mulig og give forbrugeren de bedst mulige resultater. Jeg har derfor i dag kigget på 3 ting der er relevante at kigge på mht. søgemaskineoptimering og hvor den store maskine er på vej hen ad.

Brugeroplevelsen betyder alt

Brugeroplevelsen betyder mere og mere. Selvfølgelig betyder det meget for brugeren, det ligger i sig selv i forhold til ordet, men det betyder også noget for Google. Google er mere og mere interesseret i at vise de resultater for forbrugeren der også gør at brugeren får en god oplevelse. Derfor betyder brugeroplevelsen også mere og mere – og er her der en række tekniske elementer der faktisk kan optimeres.

  • Den tekniske del, skal være 100% optimeret. Det går ikke længere dags dato at have et website der ikke er hurtigt og virker på mobile enheder. Trodsalt står de mobile enheder stadig for en større og større del af trafikken til de fleste websites.
  • Sørg for at navigationen rundt på websitet virker så intuitivt som muligt. Lad være med at placere knapper for tæt på hinanden, og sørg for at de vigtigste sider er højest i menu træet så de ikke kommer i bunden af hjemmesiderne.

Optimer dødt indhold

  • Alt for mange hjemmeside har mange tomme sider eller siden der ikke længere tjener et formål. Udfordringen er at de ikke får optimeret disse og dermed ligger de bare som døde sider hvor de ikke findes noget på dem længere. Det giver enten et udsalg i 404 sider ellers giver det en masse dårlige besøgende fordi de får en høj bouncerate. Få ryddet ud i disse.
  • Sørg for at have en god 404 side. En god 404 side svarer lidt til at folk går ned i frugt afdelingen og finder ud af der ikke er noget frugt der længere. Hvis der ikke er et skilt, så bliver folk bare skuffet – lad være med at skuffe folk. Sørg for at der er et andet skilt som gør at de kan finde de varer de ellers søger. Lav eksempelvis en video til din 404 side hvor du forklarer folk de er landet på en side der desværre ikke længere eksisterer.
  • Sørg for at optimere gammelt indhold som kræver en opdatering. Google vægter stadig nyhedsværdi som værende relevant. Så hvis du har noget godt content der er skrevet i 2018 så sørg for at give det et ekstra afsnit som er tiden relevant.

Video og stemmebaseret søgninger vokser stadig

Vi ser det mere og mere i udlandet og det er så småt på vej til at komme til Europa og ikke mindst Danmark. Sørg for at være med på beatet. Kigger vi på medier som Google Lens og andre af disse apps der kan tjekke billeder i søgemaskinerne, så vil det nok blive fremtiden.

Det vil sige at visuelle søgninger kommer mere og mere i højsæde hos Google. Derfor er det også relevant at være tilstede på visuelle medier. Herunder Pinterest som vokser ekstremt meget i øjeblikket, desuden kan det også nævnes at YouTube stadig bliver vist mere og mere søgeresultaterne.

Udover video er stemmesøgninger også stadig stigende. En af de ting der er kommet frem, er at man skal have fokus på at være i top-3. Faktisk får de 3 øverste resultater 70% af alle visningerne i stemmebaseret søgninger. Bl.a. Billigakasseguide.dk oplever en stor stigning i trafik fra stemmesøgninger.

Det viser sig også at stemmebaseret søgninger ofte er spørgsmål der bliver besvaret. Derfor er det også mere relevant end nogensinde før at sørge for at man får svaret på spørgsmål og dermed hjælper brugeren. Det er nemlig ofte den måde hvorpå folk vil stille et spørgsmål til deres stemmebaserede enheder.