Teknologi rykker sig altid med enorm fart. Derfor bør det ikke komme som en overraskelse for dig hvis du aldrig har hørt om begrebet CDP. For det er der faktisk ikke mange der har, endnu.
Der sker et stort skifte i mange virksomheder lige nu, hvor ordet CDP pludselig fylder mere og mere. Og det er der mange gode årsager til. Men inden vi når der til, så lad os lige få det mest basale omkring CDP på plads.
Hvad er CDP
En CDP, eller også kaldet Customer Data Platform er et system der forener en virksomheds kundedata på tværs af flere kanaler og samler det et sted. Det kan være data fra annoncering, til hjemmeside besøg, til emails som bliver samlet og analyseret i et system. Herfra er det nemt at tage data-drevne beslutninger og skabe værdi for virksomheden.
En af de platforme der i Danmark har lykkes med at skabe en sådan CDP platform er https://custimy.io. Custimy har bygget en CDP platform specifikt til e-commerce webshops. Det er bygget op om et koncept om at det skal være nemt at komme igang. Og til en pris hvor alle kan være med.
Systemet er ofte meget mere kompliceret end forklaringen ovenfor. Det er typisk 4 delt og består af indsamling, konsolidering, analysering og aktivering. Så lad os tage fat i hvordan en CDP ser ud.
Data indsamling:
En CDP indsamler data fra alle dine datakilder såsom CMS systemer, hjemmesider, Facebook, Google Ads, og Google Analytics. Ved at bruge en API kan en CDP indsamle data fra mere end 180 datakilder hurtigt og nemt. Brugeren af en CDP kan altså hurtigt integrere nye og eksisterende systemer ind i virksomheden når først de har først opsat deres CDP.
Data konsolidering:
Data indsamlet fra de forskellige systemer arbejder typisk ikke sammen og kan være skrevet i forskellige “data-sprog”. Derfor vil dit data fra Facebook måske ikke spille bold sammen med dit data fra din hjemmeside eller Google.
Et af elementerne i en CDP er evnen til at kombinere alle disse data punkter ind i et system. Herfra kan en CDP “oversætte” data til ét sprog, så det er til at forstå for alle andre systemer.
Ved at samle al data i et system er du er i stand til at skabe et mere præcist og holistisk billede af situationen i din virksomhed.
Data analysering:
Den store værdi af CDP’en kommer til udtryk i “maskinen” i en CDP. Altså evnen til at kunne analysere al den data som virksomheden er i besiddelse af. Det er grundlaget for at kunne tage beslutninger baseret på data.
CDP’er er typisk bygget op omkring machinelearning. Det giver muligheder for algoritmisk at kunne processere og analysere data. På den måde kan man bygge uhyre precise kundesegmenter i forretningen.
Udover kundesegmenterne, giver analyse laget i CDP også muligheder for at kunne forudsige dine kunders forventede levetid. Ligeledes kan man identificere hvilke kunder der er profitable, samt sandsynligheden for at de foretager et køb af et produkt.
Data aktivering:
Det sidste element i en CDP er at bruge disse indsigter og bruge dem til at skabe resultater. Der er mange muligheder at bruge al denne viden på.
Et eksempel vil være hvordan man ved en CDP kan være istand til at målrette sin markedsføring til de mest profitable kunder i forretningen. Og herefter finde flere kunder der ligner dem baseret på meningsfulde faktorer.
Det kan ske direkte i platformen hos enkelte CDP’er. F.eks vil man være istand til at tage sine mest værdifulde kunder fra sin webshop. Man kan så fortælle Facebook at de skal finde flere kunder der ligner disse kunder baseret på den indsigt din virksomhed har. Det kaldes Facebook look-alike-audiences og kan bruges til at tiltrække de rigtige kunder for din forretning.
De seneste år har været præget af stigende priser på annoncering. Ligeledes er der færre muligheder for at kunne præcisere sin markedsføring siden iOS14.5. Og det har ført til at CDP marketing fået sit gennembrud. Det betyder også at det er en industri kraftig vækst.
5 gode grunde til at bruge en CDP
Vi har nu dækket hvad en Customer Data Platform er. Så her får du 5 eksempler på hvordan en CDP kan skabe værdi for din forretning.
I sidste ende afhænger det af at have et bedre data-drevent overblik over sin forretning og en forståelse af sine kunder.
- Øg kundeloyaliteten ved at have en bedre forståelse for deres købsadfærd, handlinger og præferencer. Så du kan give dine kunder den bedste oplevelse og sikre at de forbliver loyale.
- Fjern al unødvendig kommunikation ved kun at kommunikere præcist og relevant til de rigtige segmenter. På den måde sikrer du at du præsenterer dine kunder for de rigtige produkter og beskeder.
- Forlæng kundelevetidsværdien ved at fokusere din marketing på at finde flere i segmentet “mest værdifulde kunder”. Brug machinelearning og algoritmer til forudse hvilke produkter de er mest tilbøjelige til at købe
- Spar tid, penge og resurser ved at gøre brug af automatisk indsamling og analyse af data i CDP’en. Lad CDP’en fokusere på din data, så du kan fokusere på det der gør din forretning god og profitabel.
- Forstå dine kunders adfærdsmæssige ændringer i tider som disse ændrer kundeadfærden sig hurtigere end nogensinde før. Det betyder at hvad der gjorde sig gældende for bare 3 år siden ikke har samme relevans længere. Brug en CDP til at analysere data automatisk og altid vær opdateret på dine kunders adfærdsmæssige træk.