Affiliate marketing vokser og vokser, og selv de største virksomheder i landet er de seneste år begyndt at anvende affiliate marketing som en del af deres marketingmix. Men vil man have succes med affiliate marketing, er man nødt til at være god til én central ting, nemlig SEO.
I denne artikel kigger vi på, hvad affiliate marketing egentlig er, og hvorfor SEO er så central en disciplin, hvis du vil have succes med affiliate marketing.
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er en måde, hvorpå du kan tjene penge online. Du tjener penge ved at henvise til produkter og ydelser hos andre virksomheder, og når personer du henviser ender med at købe noget hos virksomhederne, så får du en kommission.
Et eksempel kunne være, at du har en blog om havetraktorer. På denne blog tester og anmelder du havetraktorer, og så linker du selvfølgelig til de steder, hvor man kan købe dem. Hvis en besøgende, som læser din anmeldelse vælger at klikke videre og købe en havetraktor via din artikel, så får du måske 5% af det som havetraktoren bliver solgt for.
Du kan altså nu tjene penge online ved at henvise folk til produkter og ydelser på din blog eller hjemmeside. Affiliate marketing kan således blive en form for passiv indtægt, hvis man gør det rigtigt og ligger en god del arbejde i det i starten.
Men er det så bare at lave en blog, og så begynder pengene at vælte ind? Nej, selvfølgelig ikke – der skal SEO til!
Eksponering via SEO
Før end at du begynder at tjene penge, så skal du have besøgende ind på din side. Disse besøgende kommer ikke af sig selv, og kan de ikke finde dig i Google, så vil de aldrig finde din side.
Derfor er SEO vigtigt, for uden SEO, vil du aldrig tjene penge med affiliate marketing. Det handler dybest set om, at du skal klemme dig ind foran forhandlerne.
Forestil dig, at de første 8 søgeresultater er forhandlere af havetraktorer, og så kommer du. Iden folk kommer til din side, vil de sandsynligvis allerede have kigget alle traktorer igennem og måske allerede foretaget et køb – her får du altså ikke en del af kagen!
Du skal derfor arbejde med din SEO, så du kommer til at ligge over de egentlige forhandlere. På den måde vil potentielle kunder første komme forbi dig og din side og måske klikke videre inden de går videre og køber hos nogle af forhandlerne. Du har altså klemt dig ind som et mellemled, og derved får du en bid af kagen.
Rent teknisk er det et spørgsmål om at de besøgende skal have en cookie ned på deres computer, inden de køber noget hos forhandleren. Når den ligger der vil den nemlig registrere, at du har henvist dem, og skulle de så gå direkte ind til forhandleren og foretage et køb 4 dage efter de besøgte din side, så vil du stadig få en kommission.
Det er lidt teknisk, og hvis du gerne vil vide endnu mere, kan du med fordel se dette kursus på NemProgrammering.dk, hvor du kan lære at tjene penge online med affiliate marketing.
Hvad med Google AdWords (Google Ads)?
Du kan som affiliate også betale dig for at komme foran forhandlerne, men dette er en langt sværere disciplin end organisk SEO, og du skal virkelig være god til AdWords, hvis du skal skabe en profitabel forretning.
Det er det fordi, at du med AdWords betaler for hver besøgende, og konvertere dine side ikke godt nok (antal personer der klikker videre til forhandlere), ja så bliver det hurtigt en underskudsforretning.
Reelt set er din side også en gateway side, der sender folk videre til udbydere, og det lidt en gråzone, om det er imod Google retningslinjer at annoncere på deres platform for affiliate-sider.
Med organisk SEO får du folk ind kvit og frit, og skulle nogle klikke videre, købe noget og udløse kommission til dig, ja så er det bare penge lige ned i forret.