Hvis du driver en virksomhed, og du godt kunne tænke dig at få flere kunder ind i din forretning, er det en rigtig god idé at overveje muligheden for at få lavet professionel søgemaskineoptimering.
Søgemaskineoptimering forkortes ofte “SEO” og er en disciplin, som har til formål at sikre, at din hjemmeside får en bedre placering i de organiske søgeresultater i Google. Ved at ligge godt i Google på relevante søgeord i forhold til det, som din virksomhed lever af at sælge, har du mulighed for at blive synlig overfor de kunder, der hver dag går på Google for at finde lige netop det, som du virksomhed sælger. Dette resultere i et øget salg – og det er derfor i høj grad værd at afsætte tid og ressourcer til at sikre, at man bliver godt placeret i Google.
SEO kan hjælpe de fleste virksomheder. Uanset om du arbejder inden for kryptovaluta eller er VVS’er i København.
Hvilke faktorer er medvirkende til at afgøre ens placeringer?
Der er hovedsageligt 3 væsentlige faktorer, som spiller en væsentlig rolle i forhold til, hvordan din virksomheds website ligger placeret i Google:
- Den tekniske del
- Indholdet på dit website
- Websitets linkprofil
Teknisk SEO
Først og fremmest er det væsentligt, at din side er lavet i den rette platform. Ikke alle systemer er lige velegnede til at lave SEO i, og det er derfor først og fremmest vigtigt, at den grundlæggende tekniske del er på plads. Her er det en rigtig god idé at få taget en dialog med en SEO-ekspert, således du kan være stensikker på, at dit website er sat op i det rette system i forhold til at sikre, at du får mest mulig ud af det arbejde, der laves.
Indholdet på dit website
Foruden at dit websites platform er væsentlig for dine placeringer, er det i allerhøjeste grad også vigtigt, at du har ordentligt indhold på dit website af høj kvalitet. Google er i dag væsentligt bedre end tidligere til at skille skidt og kanel (fx Google Penguin og Panda) – og det er derfor rigtig vigtigt, at du laver gennemarbejdet og brugervenligt indhold til dit website, som hjælper de besøgende til at finde svar på det, de har brug for.
Dit websites linkprofil
Foruden en SEO-venlig platform samt godt indhold er det slutteligt også rigtig vigtigt, at din hjemmeside har en stærk linkprofil. En betydningsfuld faktor for dine placeringer er nemlig, hvor mange – og ikke mindst hvilke – websites der linker ind til din hjemmeside. I gamle dage (for 5 – 10 år siden) var mængden af links meget afgørende for ens placeringer. Den dag i dag vægtes kvaliteten af links væsentligt højere, og det er derfor vigtigt, at dit website har en række indgående links fra øvrige stærke websites. Denne disciplin kaldes for linkbuilding. Når der skal laves links ind til dit site, så er det væsentligt, at disse links kommer fra relevante sider – og gerne fra sider, som også selv har en stærk linkprofil samt masser af godt indhold.
Særligt er denne del noget, som man ikke bare selv kan give sig i kast med. Der er nemlig en række væsentlige ting at tage højde for i forbindelse med, at dit websites linkprofil skal styrkes – og det er derfor også væsentligt, at du sørger for at alliere dig med en kompetent og erfaren SEO-rådgiver, der kan hjælpe til med at sikre, at du får bygget gode og relevante links ind til dit site.
Anse dit køb af SEO som en afkastgivende investering
Når du som virksomhedsejer beslutter dig for at afsætte penge til at få en bedre placering i Google, bør du se på dit køb af søgemaskineoptimering som en investering, der skal kunne generere et afkast, som naturligvis er højere end det beløb, som du har betalt for at få lavet arbejdet.
Forestil dig at du har en tømrervirksomhed, og du blandt andet lever af at udskifte døre og vinduer, udføre tagrenovering m.m.
Får du en ekstra kunde ind om året, der eksempelvis ønsker at få lavet tagrenovering for en boligforening, kan dette potentielt skabe en meromsætning på 500.000 eller 1.000.000 kroner – og dermed vil pengene, som du har betalt for at få lavet søgemaskineoptimering komme mangfoldigt igen. Dette er også en af de væsentlige grunde til, at rigtig mange virksomheder – og særligt dem som sælger et større produkt til mange tusinde kroner – vælger at afsætte en hel del penge af deres markedsføringsbudget til at lave SEO. Det burde du også gøre – uanset hvilken branche du til daglig arbejder i, for det er en af de billigste og mest effektive måder at få nye kunder på.
Hvad er priserne på søgemaskineoptimering?
Hvor meget du skal betale for at få lavet søgemaskineoptimering kan som oftest afhænge af rigtig mange forskellige faktorer. Et væsentligt element i forhold til prissætningen er i høj grad, hvor mange søgeord du godt kunne tænke dig at komme til at ligge godt på. Prisen på at blive godt placeret på eksempelvis 5 søgeord, vil som regel ikke være lige så høj, som hvis du eksempelvis godt kunne tænke dig at blive godt placeret på 15 søgeord. Dog er det her væsentligt, hvad det er for nogle søgeord, der måtte være tale om, da der kan være stor forskel på konkurrencen på forskellige søgeord.
Herudover skal du også forvente, at der naturligvis kan være en stor forskel på, hvor meget eller lidt man skal betale for at få hjælp til SEO alt efter hvilken virksomhed, som man beslutter sig for at gøre brug af, da der kan være stor forskel på de priser, der er mulighed for at finde rundt omkring. Det kan derfor være en god idé at indhente et tilbud, hvis du godt kunne tænke dig at få et godt overblik over, hvor mange penge man typisk skal betale for at få hjælp til SEO.
Vælg det rette firma til at løfte opgaven for dig
Der findes et væld af forskellige virksomheder, der beskæftiger sig med at lave SEO til daglig, og det er derfor også rigtig vigtigt, at du som virksomhedsejer sørger for at få valgt dig det helt rigtige firma til at hjælpe dig med at tage hånd om opgaven.
Du skal med andre ord sørge for at vælge et firma, der besidder flere års erfaring i faget, da det er vigtigt, at det firma, som du lader dit valg falde på, har et omfattende kendskab til Googles algoritmer, og som desuden har stor erfaring i både at lave teknisk SEO, on-site optimering samt linkbuilding.
Endvidere kan det på det kraftigste anbefales, at du får fundet et firma til at hjælpe dig, der vil være i stand til at kunne give dig professionel og kompetent rådgivning igennem hele processen – lige fra valg af søgeord til konverteringsoptimering af siden.
Foruden at du ligger godt i Google, er det nemlig også i høj grad vigtigt, at de besøgende, der kommer ind på dit website, rent faktisk vælger at tage kontakt til dig med henblik på at få et uforpligtende tilbud på netop det, som du virksomhed lever af at tilbyde – eller det produkt som din virksomhed sælger.
Såfremt du ønsker at komme i dialog med et kompetent og kvalitetsbevidst firma, som besidder mange års erfaring indenfor søgemaskineoptimering, er det en rigtig god idé at tage fat på virksomheden, FirstSEO, som vil kunne hjælpe dig med at opnå en bedre placering i Google. Hos dette firma vil du foruden et godt resultat samtidig med kunne forvente professionel rådgivning samt løbende rapportering, således du som virksomhedsejer kan følge med i udviklingen, således du hele tiden har et godt overblik over, hvordan dine placeringer udvikler sig.