SEO

Sådan kommer du i gang med SEO

Som virksomhed er synlig i søgemaskinerne alfa omega. Uanset hvilken branche, man til daglig arbejder i, er Google nemlig en effektiv salgsaggregator, som for alvor kan have en stor indvirkning på ens omsætning!

Såfremt du gerne vil i gang med SEO, kan du i denne artikel finde en række gode og nyttige råd, som kan lede dig godt på vej til den indledende fase af SEO-arbejdet på dit website.

On-site optimering

For at opnå topplaceringer i Google, er det alfa omega, at man sørger for at sikre sig, at ens website er sat SEO-venligt op. Derfor bør man indledningsvis starte ud med at få sikret sig, at der er styr på netop denne del.

On-site optimering består af mange ting – bl.a.:

  • Metabeskrivelser- og titler
  • Tekstindhold
  • Intern linkstruktur
  • URL-struktur
  • Hastighedsoptimering

– Og mange andre faktorer!

En række af disse ting er faktisk noget, man godt selv kan give sig i kast med uden, at man behøves at være SEO-ekspert med 10 år i bagagen. Eksempelvis vælger mange selv at give sig i kast med udarbejdelse af tekstindhold til ens website samt at lave SEO-venlige metabeskrivelser og titler.

Det samme gør sig gældende i forhold til URL-struktur på ens website. Her kan man med fordel sikre sig, at der i de respektive URL’s, man laver, indgår det/de søgeord, man ønsker at optimere til. Som eksempel kan du kigge nærmere på Ekonomi.dk. Herinde kan du f.eks. klikke dig ind på en række forskellige typer af forsikringer, hvor de respektive URL’er

Men! Pas på at der i forbindelse med ændring af URL-struktur ikke opstår 404-fejl.

På et væld af forskellige danske websites, er der rig mulighed for at finde et hav af gode og nyttige artikler, som går i dybden med alle ovenstående emner.

Linkbuilding

En af absolut vigtigste grundsten i Googles algoritmer er links. Et link fra andre websites ind til dit website bliver i Googles øjn betragtet som en ”anbefaling” – og jo flere anbefaler jo bedre! Næsten i hvert fald!

Det er dog langt fra uden betydning, hvilke links du får ind til dit website. De bedste links er fra relevante sider – og meget gerne fra store, anerkendte websites, som har en høj autoritet. Kan du eksempelvis få et link fra en offentlig instans – eksempelvis et ministeriums website – eller lignende, får du et link fra en side med virkelig høj trust – og det er guld værd!

Det er dog ikke altid let at få fat på gode links. Dog kan du til en start sørge for eksempelvis at kontakte folk i dit netværk med henblik på at høre, om du kan få indsat et link på dit website. Det er desuden også en god mulighed at tage fat på en række af dine leverandører, som du er tilfreds hed, og f.eks. fortælle dem, at du gerne vil lave en udtalelse omkring deres produkt – og samtidig høre dem, om de vil lave et link som reference til dig.

Husk en SEO-venlig platform!
Inden du sætter gang i det helt store SEO-arbejde i form af on-site optimering samt linkbuilding, er det først og fremmest væsentligt, at du sikrer dig, at dit website er lavet i på en platform, som er SEO-venlig. Uanset om du står og skal have optimeret på en webshop, eller du har et website, du ønsker at få optimeret, er det i høj grad væsentligt, at man ikke ”bygger spir på et faldefærdigt hus”. Med dette menes der, at man ikke skal give sig i kast med den helt store og omfattende linkbuilding-strategi, før man har sikret sig, at ens website er sat op i et system, som er SEO-venligt.

Mobilvenligt website – en væsentlig faktor

I takt med at det i årenes løb er blevet mere og mere udbredt, at folk anvender mobile enheder til at surfe på nettet samt søge efter produkter og/eller ydelser, er det i høj grad også vigtigt, at man sørger for at sikre sig, at ens website er mobilvenligt. Dette gøres ved hjælp af et responsive design, som gør, at din hjemmeside bliver vist på en pæn og brugervenlig måde – uanset om folk besøger dit website fra en PC, tablet eller smartphone.

 

Igennem de senere år er dette en faktor, som bliver vægtet i stadig højere grad af Google, eftersom en enorm stor del af trafikken på nettet i dag foregår via mobile enheder. Dette er derfor i høj grad en af de ting, som er alfa omega for at opnå gode placeringer.

Brug for hjælp?

Uanset om du ønsker at komme i gang med SEO på dit website ud fra egne evner, eller du ønsker at få hjælp til arbejdet fra en SEO-specialist, er der ingen tvivl om, at det indledningsvis kan være en god idé at sørge for at rådføre sig med et erfarent SEO-bureau, således du har mulighed for at komme godt fra start – uagtet om du ønsker at give dig i kast med SEO-arbejdet selv, eller du ønsker hjælp til hele processen.

Skriv en kommentar