SEO

SEO eller SEM?

Driver du en virksomhed, så behøves du ikke nødvendigvis vælge mellem SEO og SEM, da det ene ikke nødvendigvis udelukker det andet. Dog vil det være en god idé at vide, hvad der adskiller SEO og SEM – og hvilke fordele og ulemper der er ved de to markedsføringsformer.

Fordele og ulemper ved SEO og SEM

Driver du en internetbaseret virksomhed, bør SEO og SEM indgå i din markedsføringsstrategi. Først og fremmest er det dog afgørende, at du ved noget om, hvad der kendetegner henholdsvis SEO og SEM.

SEO – SEO eller også kendt som søgemaskineoptimering er en markedsføringsdisciplin, som du kan arbejde med, hvis du ønsker at blive mere synlig i søgeresultaterne og øge din organiske trafik. I den anledning kan du arbejde med mange forskellige tiltag, som kan få din hjemmeside til at ranke på relevante søgeord.

SEM – SEM er en markedsføringsdisciplin, som går ud på, at man arbejder på at øge sin virksomheds synlighed og trafik i søgemaskinerne via betalte annoncer. Det er her, hvor Google Adwords kommer ind i billedet, da det er muligt at købe plads på resultatsiderne. Dermed vil din hjemmeside blive vist over de organiske søgeresultater.

SEO – Fordele og ulemper

Fordele:

  • Det kan være gratis (gør-det-selv))
  • Det er effektivt til at øge sin organiske trafik
  • Det signalerer høj troværdighed (organiske resultater betragtes generelt mere troværdige end betalte annoncer)
  • Du har mulighed for at beskytte dit brand mod negative omtale (reputation management)

Ulemper

  • Det er en langsigtet strategi (resultaterne kommer ikke med det samme)
  • Du er afhængig af Google og de øvrige søgemaskiner (der bliver løbende ændret på algoritmerne, som kan påvirke dit website.

SEM – Fordele og ulemper

Fordele:

  • Du kan selv angive de søgeord, som du vil findes på
  • Det er hurtigt at komme i gang og skabe resultater
  • Det er nemt at tracke

Ulemper:

  • Man skal betale penge pr. klik (høje klikpriser i visse brancher)
  • Det kræver løbende vedligeholdelse og optimering

Anbefaling: Brug både SEO og SEM i din markedsføring

På nuværende tidspunkt kender du til de vigtigste fordele og ulemper ved SEO og SEM. Du ved desuden, at du ikke nødvendigvis behøves at vælge mellem de to markedsføringsformer. Vores anbefaling er, at du bruger både SEO og SEM i din markedsføring.

Selvom du vil skabe resultater her og nu og derfor vælger at benytte dig af SEM og Adwords, så bør du stadig bruge tid på SEO. Det er nemlig den langsigtede strategi, som vil kunne løfte din organiske trafik på længere sigt. Generelt er det en rigtig god idé at tænke langsigtet, når man driver en virksomhed, og det gælder selvfølgelig også, når det handler om markedsføring.

Hos FirstSEO har vi valgt at specialisere os i SEO, hvor vi er eksperter i de forskellige discipliner. Skal SEO være en del af din markedsføringsstrategi, så skal du selvfølgelig være velkommen til at kontakte os.