LinkbuildingSEOTeknisk SEO

PageRank – Hvad er det?

PageRank er en betegnelse for den algoritme, som Google bruger / brugte til rangering af websites. Der er tale om en numerisk værdi, som er sigende for, hvor værdifuld et website er. Alle websites får tildelt en PageRank, som er blevet udregnet på baggrund af en række vigtige faktorer.

Værd at vide om PageRank

Antallet og kvaliteten af indgående links til et website har indflydelse på den reelle PageRank. Et indgående link kan betragtes som en stemme eller en anbefaling, hvilket netop er omdrejningspunktet for building link. Vil du opnå en høj PageRank og opnå attraktive placeringer i søgemaskinerne, så kan altså ikke komme uden om at beskæftige dig med linkbuilding.

PagerankNår man taler om indgående links, så handler det ikke blot om at få så mange indgående links som muligt. Der er nemlig stor forskel på kvaliteten af links, hvilket er værd at være opmærksom på.

Algoritmens vurdering af links

Algoritmen bag PageRank har bl.a. fokus på disse faktorer:

  1. Alderen på et link
  2. Antallet af links
  3. Hvordan linket fremgår (ankertekst)
  4. Dofollow eller Nofollow
  5. Hvor linket er placeret på siden
  • Ønsker du at optimere din PageRank, så kan du altså ikke blot fokusere på at få så mange indgående links som muligt. Der er nemlig langt større fokus på kvalitet frem for kvantitet, når Google vurderer værdien af links.

Det kan du bruge PageRank til

Det er en realitet, at PageRank fylder mindre og mindre i SEO-branchen. I dag bliver Google PageRank nemlig ikke længere opdateret – i hvert fald ikke officielt. Det betyder, at nye websites ikke vil få tildelt en synlig PageRank, ligesom man har vant til i mange år. Derfor skal du ikke gå i panik, hvis dit website ikke har fået tildelt en synlig PageRank.

I dag findes der mange alternativer til PageRank, som bl.a. omfatter ”Domain Rating” fra Ahrefs og ”SEO Visibility” fra Search Metrics. Disse værktøjer kan du med fordel bruge, hvis du vil have vejledende idé om, hvor godt dit website er optimeret.
Når det er et faktum, at PageRank ikke længere opdateres, så er det begrænset, hvor stor nytte man kan få af denne algoritme.

Sammenhæng mellem PageRank og placeringer i søgemaskinerne

Der er ingen umiddelbar sammenhæng mellem PageRank og placeringer i søgemaskinerne. Google analyserer nemlig også en lang række andre elementer, som er med i den samlede vurdering af et website.

Falder eller stiger dit websites PageRank, så vil det ikke have direkte indflydelse på dine placeringer i søgemaskinerne. Dermed vil et website med PageRank 3 sagtens kunne have bedre placeringer end et website med PageRank 6.

PageRank blev tidligere opdateret 3-6 gange om året, mens placeringerne i søgemaskinerne bliver opdateret konstant. Derfor kan du ikke udelukkende bruge PageRank til at vurdere, hvor værdifuldt dit website er. Googles overordnede algoritme tager udgangspunkt i over 200 elementer, hvor indgående links blot er ét af de mange elementer. Derfor er det også naturligt, at indgående links og PageRank ikke har direkte indflydelse på placeringer i søgemaskinerne.

Kort og godt er PageRank en forældet Google algoritme, som ikke længere er offentlig tilgængelig. Google har officielt meldt ud, at de ikke længere opdaterer PageRank og har samtidig indikeret, at de ikke har nogle planer om at genoptage algoritmen.