Vi skal nu se på en ofte overset del af SEO – ALT Tag. Også kaldet Alternativ tekst. Denne bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvad man ser på billeder. Det er desuden den tekst, du ser, når du holder musen over et billede.
Forstå ALT Tag
Vil du gerne findes via. Googles billede søgning, er det essentielt, at du arbejder med billede optimering og ALT-tags. Søgemaskinerne kan ikke se, hvad der er på dine billeder. Derfor hjælper vi dem på vej med ALT-tags. Den ”Alternative tekst” fortæller Google, hvad det er, hvad man ser på billedet.
Har du eksempelvis en hjemmeside, der sælger kostumer, er Googles billede søgning et sted, mange kigger. Brugerne vil jo gerne se kostumerne, der er. Har du et Tyroler Kostume, kan du optimere billedet som følgende:
Billede titel: Skift fra ”varer 1342” til ”Tyroler-kostume.jpg”
Alt-tag: ”Flot tyroler kostume i god kvalitet til mænd”
Her fortæller du altså søgemaskinerne, hvad man ser på Google, og du kan derved inkludere dine keywords.
ALT tags giver din side det sidste skub
Er du gået død i din SEO? Har du optimeret meta-beskrivelser, on page, måske fået nogle gode eksterne links og føler, at du er gået død i din SEO? Så er ALT tags og billede optimering, det første du kan starte med.
Arbejder du i et af de mest gængse CMS’er, er det som regel ganske lige til. Når du uploader dine billeder, har du mulighed for at ændre navn og tilføje ALT-tekst eller billedtekst. Gør du det i starten, slipper du for at gøre det på 100 billeder nogle måneder efter.
ALT-tekst er ikke nogen mirakelkur. Det er ikke det, der vil afgøre, om du ligger nr. 1 eller nr. 10 på Google. Men det er en lavt hængende frugt, du kan vælge at plukke, hvis du ønsker flere besøgende fra billedesøgningen. Og hvem vil ikke det?
Det er vigtigt, at du, ligesom med alt andet tekst, ikke bare fylder din Alt-tekst med keywords. Det er en metode, der døde for mange år siden, og i sidste ende kun vil gøre din hjemmeside mere skade end gavn.